Włodzimierz Bednarski

Rok 1926 – sugerowany czy wyznaczany przez Towarzystwo Strażnica?

dodane: 2022-09-20
Rok 1926 był dla Towarzystwa Strażnica 'datą zapasową', prawie identycznie, jak dla roku 1914 był rok 1915. Organizacja ta zawsze umiała wydłużać nadzieje swoim głosicielom. Znajdywała inne wyliczenie, inny kalendarz, kolejny fakt biblijny, który miał potwierdzać następną datę. Żywot nadziei związanej z rokiem 1926 był krótki. W tym samym roku wymyślono naukę o "pokoleniu roku 1914".

 

Rok 1926 – sugerowany czy wyznaczany przez Towarzystwo Strażnica?

 

Na ogół każdy zainteresowany naukami Świadków Jehowy słyszał coś o „roku 1925”, ale niewielu cokolwiek wie o „roku 1926”.

Gdy zbliżał się oczekiwany „rok 1925”, i gdy jeszcze nie wprowadzono w rok później (od 1926 r.) nauki o „pokoleniu roku 1914”, Towarzystwo Strażnica wyznaczyło datę ‘zapasową’, to znaczy „rok 1926” (podobnie jak było z latami 1914-1915, 1931-1932, 1974-1975-1976).

Pierwsze teksty o „roku 1926” zaczęły pojawiać się już w roku 1923 (w ang. w 1920 r.!). Być może Towarzystwo Strażnica już przeczuwało, że w „roku 1925” nic się nie wydarzy, albo iż Bóg posłuży się innym kalendarzem i da to „rok 1926”.

Oto teksty o tej nowej dacie:

 

„(...) otrzymamy ustaloną datę kiedy Abraham i inni święci starego Testamentu posiądą aktualną posiadłość obiecanej ziemi, oraz kiedy Abraham dowiedział się, że odziedziczy ziemię w odpowiedzi na swoje pytanie wstawione Panu. Będzie to 3960 [lat] - 2034 3/4, co równa się 1925 1/4 lat, czyli wiosna roku 1926 (Strażnica 15.11 1923 s. 352 [ang. 01.07 1920]);

 

„Naczynia 2,901, plus 1,000 plus 30 plus 29, jakie były wzmiankowane stanowią liczbę naczyń 3,960, która akuratnie odpowiada na liczbę lat od czasu zaratyfikowania Przymierza Abrahamowego, w roku 2035 przed Chrystusem, do czasu gdy Abraham odziedziczy obiecaną ziemię, na wiosnę w roku 1926 (2034 3/4 plus 1925 1/4 równa się na 3960 lat) - Zobacz Z. [Strażnica] 1923 351, 352” (Strażnica 15.02 1924 s. 64 [ang. 15.01 1924]);

 

we expect the full glorification of the church in about two years. (The Golden Age 13.02 1924 s. 313).

         Tłum. “spodziewamy się pełnego uwielbienia kościoła za około dwa lata”.

 

„W figurze kapłani i Lewici byli bardzo czynni podczas roku jubileuszowego, pomagając swoim ludziom przyjść do porozumienia zgodnie do Prawa i ich odziedziczenia. I praca pewna była w trakcie przygotowawczym na rok 1926 dla Pogan. Jeżeliśmy właściwie tłómaczyli tę sprawę, rok 1926 jest jeszcze tym rokiem, który ma zapoczątkować błogosławieństwa dla Pogan” (Strażnica 01.03 1925 s. 72 [ang. 15.02 1925]);

 

„Tymczasem nie widzimy żadnej pewnej daty w Piśmie Świętym poza rokiem 1926. Kiedy Badacze Pisma Świętego dopatrzyli się roku 1914 z Biblji, oni rozwieszczali ten rok wszędzie, wszakże Pan trzymał na nim zasłonę czasu, gdyśmy dopięli do niego. Bóg przyłożył pieczęć na rok 1914, a przeto dzieło zostało w nim zapoczątkowane i nadal się rozwija. Obecnie dopatrujemy się daty 1925-1926 jasno wykazany w proroczej linji, za którą Pan do dziś nie podniósł zasłony byśmy mogli więcej widzieć za nią. Pewni jesteśmy, że Bóg także przyłoży pieczęć na tę datę, tak jak to uczynił i na rok 1914, a wtedy zezwoli nam widzieć poza nią tak dalece, jak tego będzie wymagała potrzeba. Nauczmy się z poprzednich doświadczeń, abyśmy nie byli pewni co do szczegółów. Nie powinniśmy się wiele o nie kłopotać” (jw. s. 74);

 

„Wielu z nas może być powołanych do domu w roku 1925 i 1926. Bądź to Jehowa powoła nas, lub też pozostawi niektórych z nas na jakiś czas do dalszej pracy, więc jakaż jest w tem różnica? Jeżeli okażemy się wierni, jesteśmy tak przyjemni po tej stronie zasłony jakoby i po drugiej, oraz nagroda jest taksamo pewna” (jw. s. 74).

 

Wreszcie w grudniu 1924 roku w obszernym artykule potwierdzono, że wszystko wskazuje ma „rok 1926”, podając, iż trzeba nanieść „korektę”, to znaczy dodać jeden rok do oczekiwań „roku 1925”:

 

Following that, we should expect that the year 1926 would be, chronologically, the beginning of the antitype, the beginning of the great Jubilee for all the world, during which every son of Adam, who will, may become a free man, and return to his father’s estate, to the inheritance of the earth, and to perfection of mind and body. Instead of being a period of one year the antitype will be a period of 1,000 years, during which Christ the Lord shall be King over all the earth, (Zechariah 14:9). If this is indicated in the Pyramid, we should expect to find it in connection with His resurrection, ascension and return to establish His kingdom. It would also be after His special work with the Church, typified by the sudden closing of the Grand Gallery at the south end.(The Golden Age 31.12 1924 s. 221; por. s. 218).

 

„Wedle ich systemu jubileuszowego, który Bóg ustanowił dla nich przez Mojżesza, ostatni ich figuralny rok jubileuszowy jest rok 1925; przeto wkrótce po nim, błogosławieństwa, jakie Bóg obiecał Żydom zaczną się objawiać. Możemy spodziewać się wyraźnego objawu łaski Bożej pod koniec roku 1925 albo nieco  później” (Pociecha dla ludzi 1925 s. 39).

 

„‘Rok Nowy’ wieku złotego wołamy do ciebie, Umiłowany Czytelniku, na początku roku 1926, wszak jest to rok, leżący na progu owego chwalebnego wieku, który ma ukoić tęsknotę i ziścić nadzieję całej uciśnionej ludzkości, który ma usunąć wszelkie cierpienie, otrzeć wszelkie łzy i zniszczyć największego jej wroga - śmierć” (Złoty Wiek 01.12 1925 s. 275).

 

Tak więc „rok 1926” nadszedł i odszedł i nic, tak jak w „roku 1925”, nie wydarzyło się!

Co o tym myśleć? Tak nauczała organizacja, która sama o sobie pisze w każdej Strażnicy na stronie 2 (od 1988 r.):

 

„Świadkowie Jehowy wydają to czasopismo od roku 1879”.

 

Czy ta organizacja jest więc wiarygodna i winna za wyznaczenie „roku 1926”?

         Każdy sam odpowie sobie na to pytanie.

 

Zgłoś artykuł

Uwaga, w większości przypadków my nie udzielamy odpowiedzi na niniejsze wiadomości a w niektórych przypadkach nie czytamy ich w całości

Komentarze są zablokowane