Wszystkie artykuły w Świadkowie Jehowy

  • Czy „niewolnik wierny i roztropny” wybrany był w roku 1919 lub 1918, czy jeszcze wcześniej?

    Wydawać by się mogło, że kwestia "niewolnika wiernego i roztropnego" w nauce Świadków Jehowy jest prosta i jasna. Od roku 2013 uczą oni, że wybrany został on w roku 1919 i stanowią go wyłącznie członkowie Ciała Kierowniczego (obecnie 10 osób). Jednak nie zawsze tak nauczało Towarzystwo Strażnica. Artykuł nasz omawia historię tego zagadnienia, akcentując przede wszystkim daty powołania tego niewolnika.

  • Poświęcanie niemowląt Panu w Towarzystwie Strażnica

    Świadkowie Jehowy nie chrzczą niemowląt. Nawet atakują chrześcijan za to, że to czynią. Jaką jednak furtkę znaleźli dla siebie w dawnych latach, by niemowlęta wprowadzać do organizacji Jehowy? Otóż wprowadzili już za czasów C. T. Russella obrzęd zwany "poświęceniem niemowląt Panu". Tym zagadnieniem zajmujemy się w naszym artykule.

  • Czy Maciej był Apostołem według nauk Towarzystwa Strażnica?

    Maciej to jedyny z grona Apostołów, który był pozbawiany godności apostolskiej i to kilka razy. Artykuł nasz pokazuje całą naukę Towarzystwa Strażnica, od początku, aż do dziś.

  • Czy wydanie książki Dokonana Tajemnica oraz czasopism Złoty Wiek i Biuletyn było złamaniem Testamentu C. T. Russella?

    Testament C. T. Russella oraz siódmy tom Wykładów Pisma Świętego to kwestie, które odbiły się szerokim echem wśród zwolenników pastora tuż po jego śmierci. Artykuł nasz stara się opisać tamte dni, a szczególnie lata 1916-1919.

  • Czy zmiana tytułów tomów C. T. Russella miała związek z handlem? (cz. 2)

    Artykuł nasz chce pokazać, jak C. T. Russell, prezes Towarzystwa Strażnica, zaczynał działalność handlową związaną z jego książkami, zwanymi tomami. Te jego Wykłady Pisma Świętego (6 tomów) rozkręciły imperium wydawnicze Świadków Jehowy, które dziś jest nieporównywalnie większe niż za czasów Russella. Tekst nasz ukazuje początki tego rozwoju.

  • Czy zmiana tytułów tomów C. T. Russella miała związek z handlem? (cz. 1)

    Artykuł nasz chce pokazać, jak C. T. Russell, prezes Towarzystwa Strażnica, zaczynał działalność handlową związaną z jego książkami, zwanymi tomami. Te jego Wykłady Pisma Świętego (6 tomów) rozkręciły imperium wydawnicze Świadków Jehowy, które dziś jest nieporównywalnie większe niż za czasów Russella. Tekst nasz ukazuje początki tego rozwoju.

  • Inne oczekiwane daty Towarzystwa Strażnica

    To ostatni nasz artykuł cyklu dotyczący różnych dat Świadków Jehowy, dawnych i obecnych. To lata od 1905 r. do 2914 r.

  • Rok 2034 – sugerowany?

    Jedna z dat sugerowanych przez Towarzystwo Strażnica sięga jeszcze w przyszłość. Rok 2034 nastanie dopiero za 12 lat. Jednak 'wyznaczany' był on już w roku 2003. Dziś raczej bardziej aktualna jest nauka o zazębiających się dwóch 'pokoleniach' (grupach) pomazańców Świadków Jehowy, związana z rokiem 1914, ale obie wykładnie mogą się też pokrywać.

  • Rok 1992 datą krańcową?

    Omawiana data powstała przez przypadek, przez nierozwagę Towarzystwa Strażnica, które nie wyobrażało sobie, że świat ("system rzeczy" wg Świadków Jehowy) może istnieć dłużej, niż do roku 1992. Istnieje już 30 lat od tamtego roku.

  • Rok 1989 – datą sugerowaną czy przypadkową?

    Rok 1989 to kolejna data sugerowana przez Towarzystwo Strażnica. Zbiegła się ona z przemianami ustrojowymi i wolnością w Europie wschodniej. Organizacja ta lubi coś sugerować, ale nie wypowiadać się do końca. Po tylu wcześniejszych wpadkach jest to jej zrozumiałe działanie.

  • Rok 1986 i „pokolenie roku 1914”

    Rok 1986 nie był wymieniany wprost jako data Armagedonu. Jednak związany był w pewnym stopniu z działaniami ONZ i nauką o "pokoleniu roku 1914". Te kwestie się zazębiły, jak mówią Świadkowie Jehowy.

  • Lata 1984-1994 – sugestie dotyczące ‘końca’?

    Lata 1984-1994 to czas najintensywniejszego oczekiwania na nadejście 'końca'. To w tym czasie upadł komunizm w Europie i przybliżyło się wypełnienie słów o "pokoju i bezpieczeństwie", na które czekało Towarzystwo Strażnica. Również rejestrowanie Świadków Jehowy w wielu byłych krajach komunistycznych odczytywano jako swoisty znak czasu.

  • Lata 1974-1984 – sugestie dotyczące Armagedonu?

    Dla Świadków Jehowy każde lata dobre są dla Armagedonu, od roku 1914, aż do dziś. Wystarczy coś dodać do tej daty i już mamy odpowiedni czas. Czy to będzie lat 30, 40, 70 czy 80. A może nie chodzi o sam rok 1914, ale o czas poprzedzający ten rok, np. o 10 czy 15 lat.

  • Lata 1969-1979 – sugestie Towarzystwa Strażnica?

    Bywały w Towarzystwie Strażnica okresy, gdy prawie z roku na rok oczekiwano na nastanie końca. Po prostu pewne obliczenia wskazywały Świadkom Jehowy czas, w którym musi Armagedon nastać. Z czasem poprawiano te 'wyliczanki' i zastępowano je nowszymi.

  • Rok 1976 – sugerowany przez Towarzystwo Strażnica?

    Rok 1975 minął i nic się nie wydarzyło. Świadkowie Jehowy nie tak szybko porzucili swe nadzieje.Znów, jak w latach 1914-1915 i 1925-1926, próbowali przeciągnąć choć o rok czas nastania Tysiąclecia. Ponownie nic się nie wydarzyło.

  • Rok 1975 i termin „musi”

    Rok 1975, podobnie jak rok 1914 i 1925, należał do najważniejszych dat wyznaczanych przez Towarzystwo Strażnica. Oczekiwano, że w roku 1975 rozpocznie się Tysiącletnie Panowanie Chrystusa. W naszym artykule przybliżamy kilkanaście fragmentów z publikacji Świadków Jehowy, w których wypowiadano się bardzo stanowczo o oczekiwaniach związanych z rokiem 1975.

  • Rok 1974 – sugerowany przez Towarzystwo Strażnica?

    Po daremnych oczekiwaniach na Armagedon w latach 40. i 50. XX wieku powstało w Towarzystwie Strażnica nowe wyliczenie 'końca'. Pojawiło się ono w latach 60. XX w. Wpierw wyznaczono rok 1975, później poprawiono go na rok 1974, a w samym roku 1975 próbowano wyznaczać jeszcze rok 1976. Dziś opisujemy rok 1974, jako najmniej znany, bo omawiany tylko w kierownictwie Towarzystwa Strażnica.

  • Lata 1940-1945 – oczekiwany Armagedon!

    Lata 1940-1945 to czas wojny. Tak jak podczas pierwszej wojny światowej, tak i podczas drugiej, narastały wśród Świadków Jehowy oczekiwania na Armagedon. Prezes J. F. Rutherford swoimi zapowiedziami chciał jakby tę "wojnę Jehowy" przyspieszyć. Sam zmarł w styczniu 1942 r. nie doczekawszy spełnienia swoich proroctw.

  • Rok 1935 w oczekiwaniach Towarzystwa Strażnica

    Gdy minął oczekiwany rok 1925, a także rezerwowy rok 1926, przez kilka lat nie wyznaczano żadnej konkretnej daty. Jednak w miarę zbliżania się lat 30. XX wieku oczekiwania na nastanie końca powróciły. Wpierw dodawano 7 lat do roku 1925, a później rok 1935 miał coś ukazać.

  • Rok 1926 – sugerowany czy wyznaczany przez Towarzystwo Strażnica?

    Rok 1926 był dla Towarzystwa Strażnica 'datą zapasową', prawie identycznie, jak dla roku 1914 był rok 1915. Organizacja ta zawsze umiała wydłużać nadzieje swoim głosicielom. Znajdywała inne wyliczenie, inny kalendarz, kolejny fakt biblijny, który miał potwierdzać następną datę. Żywot nadziei związanej z rokiem 1926 był krótki. W tym samym roku wymyślono naukę o "pokoleniu roku 1914".

  • Rok 1925 – czas wielkich nadziei!

    Rok 1925 to najważniejsza data J. F. Rutherforda, prezesa Towarzystwa Strażnica.Tak jak jego poprzednik, C. T. Russell, czekał przede wszystkim na rok 1914, tak on wymyślił swoją datę. Po kompromitacji, gdy nie zmartwychwstali w roku 1925 prorocy, miliony nadal umierały i nikt nie został zabrany do nieba, Rutherford nadał nowe znaczenie rokowi 1925. Jednak do dziś ciągnie się za nim rok 1925 i hasło "miliony ludzi obecnie żyjących nigdy nie umrą".

  • Rok 1924 – data poprzedzająca rok 1925

    Rok 1924 to czas oczekiwań na zabranie do nieba. Choć główne wydarzenia miały nastać w roku 1925, ale one miały dotyczyć milionów ludzi, którzy nie umrą oraz zmartwychwstałych patriarchów. W roku 1924 pomazańcy z Towarzystwa Strażnica mieli opuścić ziemię. Później to odraczano... do dziś.

  • Rok 1921 i oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Rok 1921 był w połowie drogi między rokiem 1918 a 1925. Okresy 7 letnie i 3,5 letnie często dyktowały i wyznaczały Towarzystwu Strażnica pewne oczekiwania. Nie były one stanowczo wyznaczane, ale sugerowano różne wydarzenia. Rok 1921 to ostatnia ważna data przed latami 1924-1926.

  • Nowa książka pt. Daty odrzucone i zmienione przez Świadków Jehowy (2022)

    Książka ta zamyka ogólne omówienie dat Towarzystwa Strażnica. Wymienione w tekście poprzednie publikacje i obecne opracowanie stanowią pewne archiwum związane z datami, chronologią i obliczeniami tej organizacji. Książka ta powinna być pomocna dla zrozumienia tych zagadnień szczególnie z lat 1879-1944.

  • Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Strażnicy – 26 lipca (cz. 2)

    W części drugiej kontynuujemy nasz temat. Byli Świadkowie Jehowy mają swoją symboliczną datę - 26 lipca. To Dzień Pamięci Ofiar Strażnicy. Tego dnia wielu z nich stara się szczególnie mocno nagłośnić w mediach wszystko to, co związane jest z przynależnością do Świadków Jehowy i wyrzuceniem ich z tej organizacji lub samodzielnym odejściem z niej. To wszystko przedstawia nasz tekst.

  • Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Strażnicy – 26 lipca (cz. 1)

    Byli Świadkowie Jehowy mają swoją symboliczną datę - 26 lipca. To Dzień Pamięci Ofiar Strażnicy. Tego dnia wielu z nich stara się szczególnie mocno nagłośnić w mediach wszystko to, co związane jest z przynależnością do Świadków Jehowy i wyrzuceniem ich z tej organizacji lub samodzielnym odejściem z niej. To wszystko przedstawia nasz tekst.

  • Rok 1920 i oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Rok 1920, jak poprzedzające go lata 1914-1919 był datą bardzo istotną dla Towarzystwa Strażnica. Różne kataklizmy i uciski miały poprzedzić nastanie królestwa na ziemi. Nic z tego. Proroctwa przeniesiono z czasem na kolejne lata.

  • Rok 1919 i oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Rok 1919, jak wszystkie lata z okresu 1918-1921, był czasem, gdy uwięzieni członkowie kierownictwa Towarzystwa Strażnica siedzieli w więzieniu. Nawet wtedy byli oni takimi optymistami, że uważali iż Bóg zabierze ich do nieba prosto z więzienia.

  • Rok 1918 i oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Oczekiwania związane z rokiem 1918 powstały, gdy rozpoczęto poprawiać chronologię dotyczącą lat 1914-1915. Pewne przesunięcia dat, dodawanie lat oraz trwająca wojna pozwoliły w Towarzystwie Strażnica stworzyć nowe nadzieje na rychły koniec i zabranie do nieba.

  • Lata 1916-1917 – oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Rok 1916 to kres działania C. T. Russella. Śmierć w pociągu zakończyła pracę tego prezesa Towarzystwa Strażnica. Jego zwolennicy byli początkowo oszołomieni i najchętniej także by polecieli do nieba, ale już spektakularnie, a nie poprzez umieranie.

  • Rok 1915 – oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Rok 1915 tylko wydłużał nadzieje głosicieli Towarzystwa Strażnica, którzy czekali na rok 1914 i zabranie do nieba oraz na koniec panowania pogan, czyli zakończenia "czasów pogan". C. T. Russellowi, prezesowi Towarzystwa Strażnica, kończyły się już daty. Kończyło się też życie, bo zmarł w roku 1916, wydłużając wcześniej swoim uczniom nadzieję jeszcze o kilka następnych lat.

  • Rok 1914 – oczekiwania Towarzystwa Strażnica

    Rok 1914 to dla Towarzystwa Strażnica i Świadków Jehowy najważniejsza data w historii świata. Całe dzieje zmierzały do tego roku. Czego wtedy oczekiwano? Zupełnie innych wydarzeń niż dziś. W roku 1914 miał nastąpić "koniec", a dziś Świadkowie Jehowy uczą, że dopiero rozpoczął się wtedy "czas końca".

  • Lata 1910-1912 – oczekiwany przez Towarzystwo Strażnica „wielki ucisk”!

    Po kilkunastu latach przerwy, po roku 1881, gdy zaczął zbliżać się rok 1914, C. T. Russell i jego współpracownicy (pielgrzymi) zaczęli wyczekiwać kolejnych dat. Miały one wyznaczyć im zabranie ich do nieba, jeszcze przed anarchią i zniszczeniem, które miały spotkać świat w roku 1914 (koniec "czasów pogan"). Gdy w latach 1910-1912 to nie nastąpiło po prostu przeniesiono oczekiwania na rok 1914.

  • Rok 1881 – oczekiwania C. T. Russella i Towarzystwa Strażnica

    Rok 1881 to kolejna wczesna data, co do której wyznaczone były pewne oczekiwania. C. T. Russell, prezes Towarzystwa Strażnica (od 1884 r.), uważał, że w tym czasie on i jego zwolennicy zostaną zabrani do nieba. Później nadano nową interpretację rokowi 1881 r., podobnie jak w przypadku roku 1878.

  • Rok 1878 – oczekiwania C. T. Russella i jego zwolenników

    Kolejna ważna data Towarzystwa Strażnica, a właściwie pierwotnie C. T. Russella. Rok 1878 funkcjonował, jako ważna data, zanim powstała ta organizacja. Gdyby Russell już wtedy został zabrany do nieba, jak oczekiwano, to ona by nigdy nie powstała!

  • Rok 1874 – pierwotne oczekiwanie C. T. Russella

    Rok 1874, to pierwsza data niewidzialnego powrotu Chrystusa wyznaczana przez C. T. Russella, prezesa Towarzystwa Strażnica. Jednak rok ten początkowo wyznaczał widzialny powrót Jezusa. Nasz tekst skrótowo omawia to zagadnienie.

  • Rok 1799 – początkiem „czasu końca” według dawnej nauki Towarzystwa Strażnica

    Rozpoczynamy cykl kilkunastu artykułów o dawnych datach Towarzystwa Strażnica. Rok 1799 to prawie do roku 1930 data rozpoczęcia się czasu końca, czasów ostatecznych. Później rok 1799 (wcześniej jako 1798) zamieniono na rok 1914.

  • Od kogo C. T. Russell przejął ‘swoje’ nauki? (cz. 3)

    W trzeciej i zarazem ostatniej części tego artykułu ukazujemy, skąd czerpał swoje nauki C. T. Russell, prezes Towarzystwa Strażnica. Dzisiejsi Świadkowie Jehowy często nie wiedzą, w jakim stopniu założyciel ich organizacji czerpał poglądy od wielu badaczy adwentowych z XIX wieku. Im wydaje się, że to Bóg zesłał mu jego nauki.

  • Od kogo C. T. Russell przejął ‘swoje’ nauki? (cz. 2)

    Cz. 2. Do 1993 r. Towarzystwo Strażnica nie sugerowało, że C.T. Russell mógłby przejąć od kogoś jakieś nauki. Od tego czasu, pod naporem literatury krytycznej, takiej jak Kryzys sumienia R. Franza i Kwestia czasów pogan C.O. Jonssona, organizacja zaczęła przyznawać się, że jej prezes przejmował nauki od innych badaczy adwentowych XIX w. Oczywiście Towarzystwo nie podało gotowego spisu przejętych nauk. To wszystko rozsiane jest w publikacjach z lat 1879-1916 i 1993-2021. Artykuł nasz opisuje to zagadnienie.

  • Od kogo C. T. Russell przejął ‘swoje’ nauki? (cz. 1)

    Do 1993 r. Towarzystwo Strażnica nie sugerowało, że C.T. Russell mógłby przejąć od kogoś jakieś nauki. Od tego czasu, pod naporem literatury krytycznej, takiej jak Kryzys sumienia R. Franza i Kwestia czasów pogan C.O. Jonssona, organizacja zaczęła przyznawać się, że jej prezes przejmował nauki od innych badaczy adwentowych XIX w. Oczywiście Towarzystwo nie podało gotowego spisu przejętych nauk. To wszystko rozsiane jest w publikacjach z lat 1879-1916 i 1993-2021. Artykuł nasz opisuje to zagadnienie.